
Relaties: zowel met je klant als met je kandidaat. Het is altijd van enorm belang geweest. Een klant moet je een opdracht gunnen. Een kandidaat moet het vertrouwen in jou hebben om samen die gave nieuwe job te vinden. Toch merken we, in deze oververhitte arbeidsmarkt, dat de relatie steeds belangrijker wordt.
Waarom kiest een klant voor jou? Waarom gaat een kandidaat met jou in gesprek en niet met je concullega? Hoe zorgen we ervoor dat de kandidaat in deze bizarre arbeidsmarkt voor ons kiest? Op dit laatste onderdeel focussen we in deze blog. Drie cruciale zaken uitgelegd aan de hand van het sollicitatieproces dat een kandidaat doorloopt bij Junez Jobs.
Oprechte aandacht, snelheid en transparantie.
Oprechte aandacht
In de digitale wereld waarin we leven is alles een aantal muisklikken bij je vandaan. Open de gemiddelde vacaturesite en binnen vijf minuten heb je met gemak op tien functies gesolliciteerd. Het is immers maar een kwestie van ‘klikken’. Niets persoonlijks, niets oprechts. En dan komt de echte recruiter aan bod. Het eerste telefonische contact. Het doel? De kandidaat leren kennen. Ook wel, de eerste kennismaking. Wat zoek je voor nieuwe job? Wat zoek je in een nieuwe job? Maar ook, wie ben je? Geen lijstje met standaard vragen maar ‘gewoon’ een gesprek voeren. Een oprecht gesprek, als mens. Niet als recruiter.
Snelheid
Het eerste gesprek is positief. De kandidaat heeft een goed beeld van de vacature en het wervingsproces. Maar het meest belangrijke: hij of zij weet wie hem helpt met de zoektocht naar de ideale job. En wat kan hij of zij voor mij betekenen? De connectie is gemaakt. Er is een vervolgafspraak op kantoor te Culemborg ingepland of een kennismaking via TEAMS. De LinkedIn-uitnodiging is verstuurd en onze relatie ontvangt een bericht via WhatsApp met contactgegevens. Oprecht, eenvoudig en snel. Binnen 24 tot 48 uur volgt het vervolggesprek: de officiële intake. Voorafgaand ontvangt de kandidaat nog een mail ter voorbereiding en extra inzicht in de vacature.
Transparantie
De vacatureteksten laten zo weinig mogelijk te raden over. Klantnamen worden genoemd wanneer mogelijk. Salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn bekend. Een nieuwe uitdaging op basis van uitzenden of op contract bij onze klant. Geen twijfel over mogelijk: het is bekend vanaf het moment dat de vacature gelezen wordt. In deze markt reageert ‘niemand’ op een vacature zonder salaris(indicatie). Een vacature zonder bedrijfsnaam of werklocatie. De kandidaat verdient transparantie. Dit maakt dat we ons tijdens de intake kunnen focussen op twee zaken: geschiktheid voor de functie en match qua persoon. Alle randzaken zijn namelijk al bekend en akkoord.
Van de eerste kennismaking tot het actief volgen van de kandidaat
Een succesvolle intake en de kandidaat kan voorgesteld worden bij de klant. Klaar! Zou je denken?! Nee, we voegen er nog iets aan toe. Volgen! Volgen, hoor ik je denken? Het stopt niet bij het voorstellen van een kandidaat. Nee, ook het opvolgende traject bewandel je samen. Vanzelfsprekend ben je niet aanwezig tijdens de gesprekken bij de klant maar je maakt het verschil met de app om succes te wensen, het belletje na afloop van het gesprek en de gezamenlijke contractonderhandeling.
Wij gaan een echte relatie aan met onze kandidaten. Als ik het zelf zo teruglees denk ik: ‘het is zo simpel’. Toch is de werkelijkheid net iets ingewikkelder. Aandacht, snelheid en transparantie bieden en tegelijkertijd de focus op de relatie. Niet met één kandidaat, maar met al je kandidaten. Dat is de uitdaging. Wanneer iemand je belt, meteen weten wat er speelt. Bij wijze van, namen en rugnummers paraat hebben.
Door te focussen op de menselijke relatie
Dat is – wat mij betreft – wel de reden waarom een kandidaat voor ons kiest. Door een gesprek te voeren als mensen onderling. Door mee te denken en mee te bewegen. En zekerheid te geven waar nodig. Dat ene appje tijdens de eerste werkdag of tijdens een examen kan iemands dag maken. Het stopt dus niet bij de plaatsing. Wij blijven aangehaakt.
Woorden zet je makkelijk op papier. Maar daden – die blijken uit de woorden van onze kandidaten – zeggen veel meer. Daarom sluit ik graag af met een quote van één van onze kandidaten:
‘’ Naar aanleiding van een sollicitatie via Indeed kwam ik in contact met Junez Jobs. Er werd snel telefonisch contact met mij opgenomen om de vacature door te nemen. De dames van Junez Jobs nemen de tijd om je persoonlijk te leren kennen. Er volgt een videogesprek, er wordt goed naar je geluisterd en er wordt duidelijk uitgelegd wat de vacature inhoudt. Van een regulier uitzendbureau hoef je dat niet te verwachten.
Junez Jobs onderscheidt zich door de inzet van haar medewerkers. Zij staan altijd voor je klaar, denken met je mee en hebben het beste met je voor. Ik wil met name Michelle van der Plaats bedanken voor het begeleiden van het traject. Wat een topper! Liesbeth van den Berg ‘’
De digitale wereld kan hard, snel en afstandelijk zijn. Laten we vooral de relatie aangaan. Ik nodig je uit voor een kop koffie! Tot snel?!